SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

TAHARA BAHSİ

<< 155 >>

DEVAM: 60. Mestler Üzerine Meshetmek

 

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ وَأَحْمَدُ بْنُ أَبِي شُعَيْبٍ الْحَرَّانِيُّ قَالَا حَدَّثَنَا وَكِيعٌ حَدَّثَنَا دَلْهَمُ بْنُ صَالِحٍ عَنْ حُجَيْرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ ابْنِ بُرَيْدَةَ عَنْ أَبِيهِ أَنَّ النَّجَاشِيَّ أَهْدَى إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خُفَّيْنِ أَسْوَدَيْنِ سَاذَجَيْنِ فَلَبِسَهُمَا ثُمَّ تَوَضَّأَ وَمَسَحَ عَلَيْهِمَا قَالَ مُسَدَّدٌ عَنْ دَلْهَمِ بْنِ صَالِحٍ  َالَ أَبُو دَاوُد هَذَا مِمَّا تَفَرَّدَ بِهِ أَهْلُ الْبَصْرَةِ

 

İbn Büreyde babası Büreyde'nin şöyle dediğini rivayet etmiştir. "Necaşi Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'e bir çift, siyah ve düz mest hediye etti, Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) bunları (abdestli iken) giydi, sonra aldığı abdest (ler) de onların üzerine meshetti.”

 

Hadisin iki ravisinden biri olan Müsedded, Veki bu hadisi Dilhem b. Salih'ten an'ane yoluyla almıştır, dedi.

 

Ebu Davud da; "bu hadis yalnızca Basralıların rivayetidir." demiştir.

 

 

Diğer tahric: Tirmizi, edeb; İbn Mace, tahare; Libas; Ahmed b. Hanbel

 

AÇIKLAMA:     Hadiste geçen Necaşi, Habeş kralı Asheme'dir. Babasının adı Encir idi Habeş kırallarma Necaşi; Yemen krallarına, Tubba, Faris (İran) kıralianna Kisra; Bizans (Rum) kırallarına Kayser; Rus kırallarına Çar; Şam kıratlarına Hlrekl, Mısır kırallarına Fir'avn; Iskenderiyye kırallarına Mukavkıs; Türk kırallanna Hakan; Sabü kırallanna Nemrud; Arab kırallarına Nu'man; Yahudi kırallarına Katyon denilir. Asrımızda ise Habeş kırallarına imparator deniliyordu, son imparator da devrilip tarihe karışmış bulunuyordu. Adı geçen Necaşi'ye Resul-i Ekrem (sallallahu aleyhi ve sellem) Amr b. Umeyye ile İslama davet mektubu göndermiş, o da islamı kabul etmişti. İbn Hibban'ın rivayetine göre; Necaşi Rasul-i Ekrem (s.a.v.)'e bir mektup ve hediye olarak da bir gömlek, şalvar, taylasan (fes) ve bir çift mest gönderdi. Hicretin 9. senesinde Necaşi vefat etti. İmam Buhari'nın Cabir'den rivayet ettiği bir hadise göre, Necaşi vefat ettiği gün Resul-i Ekrem (sallallahu aleyhi ve sellem) Medine'de ashabına, "Boğun Habeşistan'da salih bir kimse vefat etti. Cenaze namazını eda edelim." buyurmuştur.

 

Cabir diyor ki; "Saf olduk, Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) imam oldu, Necaşi'nin cenaze namazını kıldık. Ben de ikinci safta idim,"  Allah onlardan razı olsun.

 

Habeşistan'da ölen Habeş kralı Necaşi'nin cenaze namazını Medine'de kılma hadisesi Hanefilerce Rasulullah'a mahsus bir iştir. Çünkü, Hanefilerce mevcut olmayan veya ekseri cüzü bulunmayan cenazenin kılınan namazı sahih olmaz, Şafii ve ibn Hanbel'e göre İse, cenaze bulunmasa da bu cenaze üzerine başka yerde ve Ülkelerde cenaze namazı kılınabilir. (Bu mevzu cenaze bahsinde işlenecektir.)

 

Mirek Şah der ki; "Bu hadis, Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in mest giyip üzerine meshettiğinin fıkhi delilidir. Seferde ve hazarda mest üzerine meshettiği tevatürle sabittir. "Taberani ve Beyhaki*nin ibn Abbas'dan rivayet ettikleri şu Hadis de mest üzerine mesh'in cevazını isbat eden delillerden biridir: "Bir gün Resul-i Ekrem (s.a.v.) ihtiyacını gidermek için halktan uzaklaşarak bir ağacın altında oturup mübarek ayaklarından mestleri çıkarıp (yere) koymuştu. Abdest aldıktan sonra mestlerinden birini giydi, diğerini giymek üzere iken havadan bir kartal inerek, mesti kaptığı gibi havalandı. Havada uçarak mesti baş aşağı çevirdi ve mestin içinden bir yılan düştü. Allah'ın Resulü bu durumu görünce» "Bu, Rabbimin bana bir ikramıdır" buyurdu ve şu duayı okudu; "Allah'ım, karnı üzerinde sürünen iki veya dört ayak üzerinde yürüyenlerin şerrinden sana sığınırım"[80]